E-ticaret Yönetmeliği Yürürlüğe Girdi
Giriş
Hızla büyüyen ve gelişen e-ticaret sektöründeki oyuncuların davranışlarını düzenlemek amacıyla 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun (E-ticaret Kanunu veya Kanun) kısa süre önce köklü bir değişime uğramıştı[1]. 1 Ocak 2023 itibariyle[2] yürürlüğe giren yeni düzenlemeler[3] ile e-ticaret sektöründeki aktörlere önemli yükümlülükler öngörülmüş, özellikle e-ticarette haksız rekabetin önlenmesi ve rekabeti bozucu uygulamaların önüne geçilmesini sağlamak amacıyla önemli kısıtlamalar getirilmişti. Değişen Kanun ile yeni yükümlülüklerin uygulanmasına ilişkin olarak, başta elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar (ETAHS) ile elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların (ETHS) faaliyet ve denetimlerine ilişkin usul ve esasların belirlenmesi amacıyla, Temmuz 2022’den bu yana beklenen ikicil düzenleme olan E-ticaret Yönetmeliği[4] (Yönetmelik) 1 Ocak 2023 itibariyle[5] yürürlüğe girdi. İşbu makale E-ticaret Yönetmeliği ile getirilen başlıca düzenlemeleri kısaca ele alır.
Orta, Büyük ve Çok Büyük Ölçekli ETAHS ve ETHS’ler Tanımlandı
Yıllık net işlem hacmi on milyar TL’nin üzerinde olan ETAHS’ler orta ölçekli, yıllık net işlem hacmi otuz milyar TL ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan ETAHS’ler büyük ölçekli, yıllık net işlem hacmi altmış milyar TL ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan ETAHS’ler ise çok büyük ölçekli olarak tanımlandı.
Benzer şekilde, yıllık net işlem hacmi on milyar TL ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı on milyon adedin üzerinde olan ETHS’ler orta ölçekli, yıllık net işlem hacmi otuz milyar TL ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı on milyon adedin üzerinde olan ETHS’ler büyük ölçekli, yıllık net işlem hacmi altmış milyar TL ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı on milyon adedin üzerinde olan ETHS’ler çok büyük ölçekli olarak tanımlandı.
Hukuka Aykırı İçerik, Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakkı İhlali ve Haksız Ticari Uygulamalar
E-ticaret Yönetmeliği, ETHS tarafından sunulan içeriğin hukuka aykırı olduğunun tespiti halinde ETAHS’nin atacağı adımları netleştirmiştir. Buna göre ETAHS, ETHS tarafından sunulan içeriğin hukuka aykırı olduğundan haberdar olması hâlinde, bu içeriği 48 saati geçmemek üzere yayımdan kaldırmak ve hukuka aykırı hususu ETHS’ye ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına bildirmekle yükümlüdür. Böylece, ETAHS’nin hızlı bir şekilde harekete geçmesi öngörülerek yaşanabilecek olası mağduriyetlerin önlenmesi amaçlanır.
Yine, fikri ve sınai mülkiyet hakkı ihlaline yönelik şikâyet başvurusunun ETAHS tarafından işleme alınması konusundaki usul ve esaslar, ihlale yönelik olarak ETHS’nin ETAHS’ye yapacağı şikayet başvurularına itiraz usulü, şikayet üzerine ETAHS tarafından yapılacak inceleme ve ardından şikayet başvurusunun sonlandırılmasına yönelik atılması gereken adımlar E-ticaret Yönetmeliği altında açıklığa kavuşmuştur.
E-ticarette haksız ticari uygulamada bulunulması hem E-ticaret Kanunu hem de E-ticaret Yönetmeliği ile açıkça yasaklanır. Böylece, ETHS’lerin özgür iradeleriyle karar verebilmeleri ve herhangi bir sözleşmenin tarafı olmaya zorlanmamalarını sağlanması amaçlanır.[6] Her durumda haksız ticari uygulama olarak kabul edilen davranışlar E-ticaret Kanunu’nda örnekseme yoluyla sayılır. E-ticaret Yönetmeliği ise, Kanun’da sayılan halleri büyük çoğunluğuyla tekrar eder.
Ayrıca, E-ticaret Yönetmeliği ile büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS’nin, ETHS’nin ticari ilişkilerini, alternatif kanallardan aynı ya da farklı fiyattan mal veya hizmet sunmasını ya da reklam yapmasını kısıtlaması, ETHS’yi herhangi bir kişiden mal veya hizmet teminine zorlaması haksız ticari uygulama olarak kabul edilir ve açıkça yasaklanır.
Aracılık Sözleşmesi
Aracılık sözleşmesi, ETAHS ile ETHS arasındaki ticari ilişkinin koşullarını yazılı şekilde veya elektronik ortamda belirleyen sözleşmedir. Aracılık sözleşmesinin asgari olarak içermesi gereken hususlar E-ticaret Yönetmeliği’nda sayılır. Ayrıca, orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS tarafından yapılacak aracılık sözleşmesinde ETHS’nin veriye erişimi ve bedelsiz veri taşımasına imkan sağlandığının hüküm altına alınması gerektiği hüküm altına alınmıştır.
Ayrıca ETAHS’nin, aracılık sözleşmesinde yer verilen nesnel ölçütler hariç olmak üzere aracılık hizmetini kısıtlayamayacağı, askıya alamayacağı veya sonlandıramayacağı, bunu gerektiren durumların varlığı halinde ETHS’nin gerekçesini beklemek koşuluyla aracılık hizmetinin sürdürülüp sürdürülmeyeceğine karar vereceği usulüyle birlikte Yönetmelik’te düzenlenir.
ETAHS ve ETHS’nin Yükümlülükleri
E-ticaret Kanunu’na getirilen yeni düzenlemeler doğrultusunda, ETAHS ve ETHS’lere çok önemli yükümlülükler getirildiği görülür. Bunlardan bir kısmı tüm e-ticaret oyuncuları için geçerliyken bazıları ise orta, büyük ve çok büyük ölçekliler özelindedir. E-ticaret Yönetmeliği de Kanun ile getirilen yükümlülüklerin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları detaylandırmıştır.
Tüm ETAHS’lere Getirilen Yükümlülükler
Dahili iletişim sistemi: E-ticaret Yönetmeliği, ETAHS ile ETHS arasındaki iletişimin yöntemini belirleyerek ETHS tarafından yapılacak başvuruların dahili iletişim sistemi üzerinden yapılmasını öngörür. Ayrıca ETAHS, ETHS’nin sistem üzerinden yaptığı başvuruları 15 gün içinde sonuçlandırmak ve sonucu sistem üzerinden ETHS’ye bildirmekle yükümlü kılınmıştır. Dahili iletişim sistemi uygulaması 01.07.2023 tarihinde yürürlüğe girer, bu tarihe kadar öngörülen işlemler e-posta gibi teknik araçlarla yapılabilir.
ETAHS’nin markalı ürününün satışı: ETAHS, aracılık hizmeti sunduğu e-ticaret pazar yerlerinde kendi markasını[7] taşıyan ya da marka kullanım hakkını haiz olduğu malları satışa sunamaz veya bu malların satışına aracılık edemez. ETAHS, getirilen bu yükümlülüğe 01.01.2024 tarihine kadar uyum sağlamalıdır.
Tüm ETAHS ve ETHS’lere Getirilen Yükümlülükler
Çevrim içi arama motorlarında tanıtım ve erişim imkânı: Hem E-ticaret Kanunu hem de E-ticaret Yönetmeliği ile getirilen önemli düzenlemelerden biri ETAHS ve ETHS’nin çevrimiçi arama motorlarında pazarlama ve tanıtım faaliyetlerine getirilen kısıtlama olmuştur. Buna göre, ETAHS veya ETHS, yazılı şekilde ya da elektronik ortamda önceden olumlu irade beyanlarını almadan ekonomik bütünlük içinde bulunmadığı kişilerin Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi’ne (ETBİS) kayıtlı alan adlarının münhasıran ana unsurunu oluşturan tescilli markalarından oluşan anahtar kelimelere reklam vererek çevrim içi arama motorlarında pazarlama ve tanıtım faaliyetinde bulunamaz. Aksi durumda, ihlale ilişkin yapılacak şikayet başvurusunun detayları E-ticaret Yönetmeliği altında düzenlenmiştir.
Orta, Büyük ve Çok Büyük Ölçekli ETAHS’lerin Yükümlülükleri
Veri kullanımı ve paylaşımı: Yönetmelik ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS’lerin veri kullanımı ve paylaşımı davranışları bakımından önemli kısıtlamalar ve aynı zamanda yükümlülükler getirilmiştir. Buna göre 01.01.2024 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS’ler; elde ettikleri veriyi yalnızca aracılık hizmetinin sunulması amacıyla kullanacak, ETAHS’nın aynı zamanda ETHS olarak faaliyet gösterdiği durumda elde edilen veriyi diğer ETHS’lerle rekabet ederken kullanmayacak, ETHS’nin satışları nedeniyle elde ettiği veriyi bedelsiz taşımasına imkân sağlayacaktır. Yönetmelik, ETHS’nin bedelsiz ve etkin şekilde erişim sağlaması gereken verileri sıralamıştır. Ayrıca, ETHS’ye veri taşıma imkânı sunan orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS’ler, ETHS’ye ait verilerin taşınabilmesi ve depolanabilmesi için uygulama programlama arayüzü oluşturmakla yükümlü kılınmıştır. Son olarak, ETHS’nin veriye erişim ve veri taşıma taleplerinin ETAHS tarafından 15 gün içinde ve alıcı bilgileri anonimleştirilerek karşılanması gerektiği de açıkça düzenlenmiştir.
Mevzuata uygunluk raporu: Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS’ler, ETHS tarafından sağlanan içeriğin E-ticaret Kanunu, tüketicinin korunması, kişisel verilerin korunması ve sınai mülkiyet haklarının korunması hakkındaki mevzuata aykırı hususları tespit etmek üzere her yıl inceleme yapmak ve inceleme sonuçlarına ilişkin raporu Ticaret Bakanlığı’na (Bakanlık) sunmakla yükümlüdür.
Orta, Büyük ve Çok Büyük Ölçekli ETAHS ve ETHS’lerin Yükümlülükleri
Pay devri bildirimi ve bağımsız denetim: Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ve ETHS’ler şirket kuruluşu ve oranları Yönetmelik’te belirtilen pay devri işlemlerini ETBİS’e bildirilmeli, bağımsız denetim kuruluşuna bir önceki takvim yılına ilişkin denetim yaptırmalı ve hazırlanan denetim raporunu her takvim yılının nisan ayı içinde Bakanlığa göndermelidir.
Erişim ve tanıtım kısıtlaması: Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ve ETHS’ler net işlem hacmine dâhil edilen elektronik ticaret ortamları hariç olmak üzere, kendine veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişilere ait elektronik ticaret ortamları arasında erişim imkânı sunamaz ve bu ortamlarda birbirinin tanıtımını yapamaz.
Büyük ve Çok Büyük Ölçekli ETAHS ve ETHS’lerin Yükümlülükleri
Reklam ve indirim bütçesi: Büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ve ETHS’ler, net işlem hacminin aynı takvim yılına ilişkin on iki aylık ortalama Tüketici Fiyat Endeksi değişim oranı uygulanmış tutarının otuz milyar TL’lik kısmı için bu tutarın yüzde ikisine, otuz milyar TL’nin üzerindeki kısmı için ise bu tutarın binde üçüne kadar reklam harcamasını izleyen takvim yılında yapabilir yine aynı miktar ve koşullardaki indirim imkanını sunabilir. Kanun ile getirilen reklam ve indirim bütçesi kısıtı E-ticaret Yönetmeliği ile detaylandırılmış, reklam ve indirim bütçesi hesaplamalarına ilişkin düzenlemeler getirilmiştir.
Çok Büyük Ölçekli ETAHS ve ETHS’lerin Yükümlülükleri
Ödeme Hizmeti: Çok büyük ölçekli ETAHS elektronik ticaret pazar yerlerinde, çok büyük ölçekli ETHS ise e-ticaret ortamlarında, Yönetmelik’te belirtilen ilgili mevzuat uyarınca, ekonomik bütünlük içinde bulundukları banka veya e-para kuruluşlarınca bankacılık ve ödeme hizmetlerinin gerçekleştirilmesine ilişkin faaliyette bulunulmasına imkân sağlayamaz. İlgili ETAHS ve ETHS’ler, getirilen bu yükümlülüğe 01.01.2024 tarihine kadar uyum sağlamalıdır.
İlan hizmeti: Çok büyük ölçekli ETAHS ve ETHS’ler, mal veya hizmet ilanlarının yayımlanmasına elektronik ortam sağlaması hâlinde, aynı ortamda mal veya hizmet teminine yönelik sözleşme yapılmasına ya da sipariş verilmesine imkân sağlayamaz.
Çok Büyük Ölçekli ETAHS’lerin Yükümlülükleri
Posta ve taşımacılık hizmetleri: Çok büyük ölçekli ETAHS, aracılık hizmeti sunduğu e-ticaret pazar yerlerindeki satışlar, kendisinin ETHS olarak yaptığı satışları ile e-ticaret dışındaki satışları hariç olmak üzere, Yönetmelik’te belirtilen ilgili mevzuat uyarınca taşıma işleri organizatörlüğü ve posta hizmet sağlayıcılığı faaliyetlerinde bulunamaz. ETAHS’ler getirilen bu yükümlülüğe 01.01.2024 tarihine kadar uyum sağlamalıdır.
E-Ticaret Lisansı
E-ticaret Kanunu’na getirilen en dikkat çeken yeniliklerden bir diğeri ise 01.01.2025 tarihinden itibaren yerine getirilmesi gereken e-ticaret lisansı alma yükümlülüğüdür. Bir takvim yılındaki net işlem hacmi on milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan ETAHS, büyük ölçekli ve çok büyük ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli olup toplam satış hasılatının yarısından fazlasını elektronik ticaret satışlarından elde eden ETHS, faaliyetine devam edebilmek için Bakanlık’tan lisans almak ve lisansını yenilemek zorundadır. Lisans alma ve yenileme başvurusun 15 gün içinde sonuçlandırılacağı Yönetmelik’te düzenlenmiştir. Lisans ücretinin hesaplanması, lisansın verilmesi ve yenilenmesine ilişkin Yönetmelik ile getirilen düzenlemelerin Kanun’dakinden daha ayrıntılı bir şekilde ele alınmadığı değerlendirilir.
Sonuç
E-ticaret Kanunu ve onun ikincil düzenlemesi olan E-ticaret Yönetmeliği ile bu zamana kadar süregelen e-ticaret uygulamalarının köklü bir şekilde değişime uğraması beklenir. ETAHS ve ETHS’lerin faaliyet ve denetimlerine ilişkin önemli düzenlemeler getiren yenilenen e-ticaret mevzuatı ile temel olarak e-ticarette haksız ticari uygulamaların önüne geçilmesi amaçlanır. ETAHS ve ETHS’lerin e-ticaret lisansı alma yükümlülüğü, ETAHS’lerin veri kullanımı ve paylaşımı davranışları bakımından üstlenmek durumunda oldukları hukuki ve teknik görevleri, ölçeklerine göre ETAHS ve ETHS’lere getirilen faaliyet kısıtlamaları e-ticaretteki değişime kapı aralayacak en çarpıcı düzenlemeler olarak değerlendirilir. Yönetmelik ile orta, büyük ve çok büyük ölçeklere ayrılan ETAHS ve ETHS’lerin kesişen ve ayrışan pek çok yükümlülükleri vardır. Kimi 1 Ocak 2023’ten itibaren yürürlüğe giren kimisi ise ilerleyen tarihlerde uygulamaya konacak düzenlemeler her bir oyuncu özelinde ayrı ayrı irdelenmelidir. Böylece, hem hukuki hem de teknik bakımdan sayıca fazla ve kapsamlı yükümlülükler getiren e-ticaret mevzuatına e-ticaret oyuncuları ve uygulayıcıların uyum sağlamaları için sıkı bir adaptasyon sürecinden geçmeleri gerekecektir.
- “Değişen E-ticaret Kanunu Neler Getiriyor?” başlıklı makalemize buradan https://www.erdem-erdem.av.tr/bilgi-bankasi/degisen-e-ticaret-kanunu-neler-getiriyor ulaşabilirsiniz.
- Bazı hükümleri farklı tarihlerde yürürlüğe girecektir.
- 07.07.2022 tarihli ve 31889 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun.
- Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik, 26.08.2015 tarihli ve 29457 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Ticarette Hizmet Sağlayıcı ve Aracı Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik'i yürürlükten kaldırarak 29.12.2022 tarihli ve 32058 sayılı Resmi Gazete’de yayınlandı.
- Bazı hükümleri farklı tarihlerde yürürlüğe girecektir.
- 2/4528 Esas Numaralı Teklif Madde Gerekçesi, s. 13.
- Ekonomik bütünlük içinde bulundukları kişilerin markası da dahildir.
Bu makalenin tüm hakları saklıdır. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın bu makale kullanılamaz, çoğaltılamaz, kopyalanamaz, yayımlanamaz, dağıtılamaz veya başka bir suretle yayılamaz. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın oluşturulan içerikler takip edilmekte olup, hak ihlalinin tespiti halinde yasal yollara başvurulacaktır.
Diğer İçerikler
Türkiye otomobil ve hafif ticari araç piyasası, 2000’li yılları sürekli yükselen, 2010’lu yılları ise yine yüksek ve stabil seyreden satış adetleriyle geride bıraktı. Bu dönemde pazarın büyümesinde, alım gücünün yüksekliği kadar, krediye kolay ulaşım ve ürün çeşitliliği de etkiliydi. Üretimin de benzer şekilde artmasıyla birlikte...
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (“TTK”) m. 638 ila TTK m. 640 arasında limited şirketlere özel düzenlenen çıkma ve çıkarılma kurumları ile anonim şirket yapısından farklı olarak limited şirket ortaklarına şirketten çıkma ve şirkete de ortağı çıkarma hakkı tanımaktadır...
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (“TTK”), anonim şirketleri yönetim kurulunun idare ve temsil edeceği kuralını korur. TTK, temsil yetkisinin nasıl kullanılacağını, temsile yetkili kişilerin tescil ve ilanını, temsil yetkisinin devrini ve sınırlarını düzenler. Aşağıda yetkinin devri başta olmak üzere, anonim şirketlerde temsil yetkisi...
Adi ortaklıklar Türk Hukuku’nda 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun (“TBK” veya “Kanun”) 620 ve 645. maddeleri arasında düzenlenir. Adi ortaklık sözleşmesi Kanun’da, iki veya daha fazla kişinin emeklerini veya mallarını ortak bir amaca erişmek üzere birleştirmeyi üstlendiği sözleşme olarak tanımlanır...
Birleşme ve devralma süreçleri; şirketlerin benliklerini ve hukuki statülerini en ciddi şekilde etkileyen hukuki süreçlerin başında gelir. Hukuki, vergisel, finansal ve operasyonel incelemelerin yürütülmesinin ardından taraflar işlemin gerçekleştirilmesi konusunda bir mutabakata vardığı takdirde müzakere süreci başlar...
Franchising, pazar erişimini ve marka bilinirliğini dünya çapında genişletmek için kullanılan popüler bir iş modelidir. Tek marka satma koşulu içeren mağaza sözleşmeleri (mono-brand store agreements) şeklindeki dağıtım sözleşmelerine kıyasla daha az yaygın olmasına rağmen franchising, lüks markaların dağıtım...
Yargıtay Hukuk Genel Kurulu (“HGK”) 2019/149 E. 2022/894 K. sayılı 14.06.2022 tarihli kararında tüzel kişilik perdesinin aralanması teorisini, kredi sözleşmesinden kaynaklanan bir uyuşmazlıkta kefil ile borç alan şirket arasındaki ilişki bağlamında değerlendirdi. HGK, tüzel kişilik perdesinin aralanması...
Avrupa Birliği yabancı yatırımcılar için önemli bir yatırım merkezi olmaya devam ediyor. Avrupa Komisyonu’nun hazırladığı Avrupa Birliği’ne gelen doğrudan yabancı yatırımların izlenmesine ilişkin İkinci Yıllık Rapor’da yer alan verilere göre Avrupa Birliği 2021 yılında 117 Milyar Euro değerinde yabancı doğrudan...
Pay devrinin, bir sermaye şirketinin paylarına ilişkin hukuki işlemler arasında ilk akla gelen, uygulamada da en sık karşılaşılan işlem olduğu söylenebilir. Bununla beraber bir sermaye şirketinin payı, devir dışında işlemlere de konu olabilir. Bunlara ilişkin örnekler, uygulamada en sık görüldüğü ve öğreti tarafından...
11 Haziran 2021'de Alman Federal Meclisi, yalnızca Alman şirketlerini değil, aynı zamanda bu şirketlerin yabancı ülkelerdeki (Türk kuruluşları dahil) tedarikçilerini de etkileyen Alman Tedarik Zinciri Uyum Yasası’nı (Lieferkettensorgfaltsgesetz) ("Yasa") onayladı. 1 Ocak 2023 tarihinde yürürlüğe giren...
İsviçre Federal Konseyi, 21 Aralık 2007 tarihinde şirketler hukukuna ilişkin değişiklikleri de içeren İsviçre Borçlar Kanunu revizyon taslağını onayladı. Federal Konsey 28 Kasım 2014 tarihinde taslak revizyonu görüşe açtı. Kapsamlı tartışmalar ve uzun bir yasalaşma sürecinin ardından, İsviçre Borçlar Kanunu'nda...
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun beşinci kitabı olan deniz ticaretine ilişkin hükümler altında dördüncü kısmı altında deniz ticareti sözleşmeleri düzenlenir. Bu bölümde düzenlenen sözleşme tipleri içerisinde uluslararası deniz taşımacılığı pratiğinde en sık kullanılan, üçüncü bölümde m.1138 vd. maddelerinde...
6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu (“SerPK”) ile geniş şekilde düzenlemeye gidilen en önemli konulardan biri de örtülü kazanç aktarımı yasağıdır. Mülga 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 15nci maddesinden daha geniş bir düzenleme getiren SerPK madde 21 ile düzenleyici kamu otoritesi olan...
Gelişmekte olan ticari faaliyetler ve özellikle inşaat, enerji ve madencilik alanlarında yapılmakta olan geniş çaplı yatırımlar neticesinde şirketler, güçlerini birleştirerek bu yatırımlara iştirak etmek ve gerek uzmanlıklarını, gerekse finansman imkânlarını birlikte kullanarak daha güçlü bir şekilde projelerde yer almak...
Türk Ticaret Kanunu (“TTK veya Kanun”) 159’uncu ve devam maddelerinde bölünme hükümlerine yer vererek, şirketlere farklı yapılanma modellerini uygulama ve yeni hukuki oluşumları hayata geçirme imkanı tanımaktadır. Şirketler bölünme yöntemini kullanarak belirli bir malvarlığı unsurunu veya unsurlarını...
FIDIC (Fédération Internationale Des Ingénieurs-Counseils) kısaltılmış adıyla anılan Müşavir ve Mühendisler Uluslararası Federasyonu, 1913 yılında kurulmuş bir meslek örgütüdür. Üyeleri çeşitli ülkelerden usulüne uygun olarak seçilmiş müşavir-mühendis birlikleri olup Örgüt’e üyelik her ülkeden tek bir meslek birliği...
INCOTERMS, milletlerarası ticarette sıklıkla kullanılan ticari terimleri açıklamak için Milletlerarası Ticaret Odası (ICC) tarafından yayımlanan bir kurallar bütünü olarak tanımlanabilir. Anılan kuralların amacı, milletlerarası ticareti güvenli bir şekilde kolaylaştırmak ve hızlandırmaktadır...
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 31 Ekim 2012 tarihli Resmi Gazete ’de yayınlanarak yürürlüğe giren Limanlar Yönetmeliği (“Yönetmelik”) her bir liman için ayrı ayrı çıkarılmakta olan tüzük, yönetmelik ve talimatları tek bir Yönetmelikte bütünleştirmektedir. Bu yönde...
Kural olarak sözleşmeden doğan hak ve borçlar sadece sözleşmenin tarafı olan alacaklı ve borçlu arasında hukukî sonuç doğurur. Bu prensip hukukumuzda “sözleşmelerin nispiliği” olarak adlandırılır. Genel olarak, sözleşmenin tarafları dışındaki üçüncü kişiye bir edimin yerine getirilmesinin üstlenildiği...
Dijitalleşen dünyada büyüyen ve gelişen e-ticaretin kuralları değişiyor. Önceleri dijital pazarın odak noktası olarak gösterilen e-ticaret, çok geçmeden dijital ekonominin itici gücü olarak ifade edilmeye başladı. Ancak e-ticaretin büyüme hızı ve kısa süre içinde geçirdiği dönüşüm dikkate alındığında...
Bir şirketin feshi, tescil ile kazanılan tüzel kişiliğin ortadan kalkmasına yol açarak, şirketin sona erme sebeplerinden biri olarak karşımıza çıkan infisahın, özellikli bir görünümüdür. Hâkimin inşai hükmüyle bir şirketin feshine ve bunun doğal sonucu olarak sona ermesine yol açan bu özel dava türü...
Kontrol veya yönetimin bir ailenin üyelerine ait olduğu şirketler, aile şirketi olarak kabul edilir. Aile üyeleri, şirket kontrolünü sağlayan payları elinde tutabildiği gibi yönetim yetkisini de elinde bulundurur. Aile şirketleri, aile üyeleri için fırsat, güvence ve gelir demektir...
Türkiye 7 Aralık 1993 tarihli 3939 sayılı Kanun ile Eşyaların Karayolundan Uluslararası Nakliyatı için Mukavele Sözleşmesi’ne (“CMR”) katılmayı uygun buldu ve CMR Türkiye’de 31 Ekim 1995 tarihinde yürürlüğe girdi. CMR’nin 1/1 maddesi uyarınca, tarafların tabiiyeti ve ikamet yerinden bağımsız olarak...
Türk hukukunda adi ortaklıklar 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun (“TBK”) 620 ve devamı maddelerinde düzenlenir. Adi ortaklık sözleşmesi, iki veya daha fazla kişinin emeklerini veya mallarını ortak bir amaca (nihai olarak kazanç elde etme amacına) ulaşmak üzere...
Anonim şirketlerde örtülü kazanç aktarımı, geniş anlamda şirket malvarlığının ilişkili taraflara aktarılmasını konu alan ve birçok farklı görünümü barındıran bir kavram olarak karşımıza çıkar. Sermaye piyasaları hukukunda kanun seviyesinde ve...
Çoğunlukla start-up yatırımlarında karşımıza çıkan sermaye iştirak sözleşmeleri, bir yatırımcının bir şirkette sermaye artırımı ile çıkarılacak yeni payları taahhüt ederek sermaye artırımına katılması ve pay sahibi olmasına ilişkin hüküm ve koşulları düzenler...
Belirli koşulları taşıdığı takdirde ıslak imza ile aynı hukuki sonuçları doğuran elektronik imza, pek çok hukuk sisteminde kendine yer edinmiş ve ticari hayatın hız kazanmasını sağlamıştır. Farklı hukuk sistemlerinde çeşitli türleri ve uygulamaları bulunsa da elektronik imzanın...
INCOTERMS, milletlerarası ticarette sıklıkla kullanılan ticari terimleri açıklamak için Milletlerarası Ticaret Odası (ICC) tarafından yayımlanan bir kurallar dizisidir. Incoterms kurallarının amacı milletlerarası ticaretin güvenli ve hızlı bir şekilde yürütülmesine katkıda bulunmak ve bunu kolaylaştırmaktır...
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (“TTK”), anonim şirketleri yönetim kurulunun idare ve temsil edeceği kuralını korur. TTK, temsil yetkisinin nasıl kullanılacağını, temsile yetkili kişilerin tescil ve ilanını, temsil yetkisinin devrini ve sınırlarını düzenler. Bu ayki hukuk postası makalesi, yetkinin devri başta olmak üzere...