Yapay Zekâ Çerçeve Sözleşmesi

30.09.2024 Tilbe Birengel

Giriş

Yapay Zekâ Çerçeve Sözleşmesi[1] (Çerçeve Sözleşme), Avrupa Konseyi tarafından önerilen ve yakın zamanda imzaya açılan uluslararası bir anlaşmadır[2] . Anılan sözleşme, yapay zekâ sistemlerinin tüm yaşam döngüsünü düzenleyen ilk uluslararası sözleşmedir. Çerçeve Sözleşme, yapay zekâ sistemlerinin insan hakları, demokrasi ve hukukun üstünlüğü gibi temel ilkelerle uyumlu olmasını sağlarken, güvenli ve yenilikçi teknolojik büyümeyi de teşvik eder.

Yapay Zekâ Çerçeve Sözleşmesi
% 0

Arka plan

Yapay zekâ sistemleri her geçen gün hayatımızı daha da etkilediğinden, veri ve gizlilik ihlalleri, ayrımcılık ve bunun gibi potansiyel risklerin en aza indirilmesi zorunlu hale gelmiştir. Avrupa Konseyi, teknolojik gelişmeleri teşvik ederken etik standartları koruyan bir yaklaşım ile çalışmalarını sürdürmüş, kapsamlı bir sözleşmeye ön ayak olmuştur. Çerçeve Sözleşme, Avrupa Konseyi'nin teknoloji yönetişimi ve insan hakları alanındaki çalışmalarının bir ürünüdür[3] .

Devletler için Öngörülen Yükümlülükler

Sözleşmeyi imzalayan ülkelerde yapay zekâ sistemlerinin şeffaf, hesap verebilir, gizlilik ve kişisel verilerin korunmasına ilkelerine uygun politikalara tabi olması gerekir. Çerçeve Sözleşme, algoritmik önyargı ve ayrımcılığa karşı önlem çağrısında bulunarak, karar verme süreçlerinde kullanılan yapay zekâ sistemleri için adaleti sistemsel bir gereklilik haline getirmeyi hedefler.

Sözleşme’de yapay zekânın sorumlu bir şekilde kullanılması için devletlerin aşağıda özetlenen temel yükümlülüklerine değinilir:

Temel İlkeler

Devletler, yapay zekâ kullanımının insan haklarına uygunluğunu teminat altına almalıdır. Bu konu özellikle veri gizliliği, ayrımcılık yasağı ve şeffaflık gerekliliği gibi konularda öne çıkar. Taraf devletler, yapay zekâ sistemlerinin karar verme ve algoritmik sonuçları bakımından hesap verebilirliği ve sorumluluğunu garanti etmelidir.

Risk Denetimi

Devletler, yapay zekâ sistemleri üzerinde düzenli risk denetimi yapmalı, sakıncalı sistemleri yasaklayarak potansiyel zararları en aza indirmelidir.

Usuli Güvenceler

Devletler, ilgili kişilerin sistem aracılığıyla alınan kararlara itiraz edebilmesine veya bu sistemlerin kullanımına karşı çıkabilmesine imkân tanıyacak yeterli şeffaflığı ve bilgilendirme yükümlülüklerini garanti etmelidir. Devletler ayrıca, sistemlerle ilgili şikayetleri kabul edecek yetkili makamların kurulduğundan emin olmalı, insan hakları ve özgürlüklerine saygı gösterilmesi için etkin usul güvenceler sağlamalıdır. 

Kapsam

Sözleşmede özetlenen ilkeler ve yükümlülükler, kamu makamları veya onlar adına çalışan özel kuruluşlar tarafından yürütülen yapay zekâ faaliyetlerini kapsar. Özel sektör aktörleri de Sözleşme yükümlülüklerine uymakla yükümlüdür. Ancak özel sektör aktörleri, yapay zekâ sistemleriyle ilgili risk ve etkileri Sözleşme hedefleri doğrultusunda yönetirken, aynı hedeflere ulaşan alternatif önlemler alma esnekliğine sahiptir.

Sözleşme, devletlere ulusal güvenliğin yanı sıra araştırma ve geliştirme faaliyetleri bakımından muafiyet imkânı tanır.

Yürürlüğe Girme

Bu makalenin yazıldığı tarih itibarıyla Çerçeve Sözleşme Andorra, Gürcistan, İzlanda, Norveç, Moldova Cumhuriyeti, San Marino ve Birleşik Krallık'ın yanı sıra İsrail, Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Birliği tarafından imzalanmıştır. 

Sözleşme, Arjantin, Avustralya, Kanada, Kosta Rika, Japonya, Meksika, Peru ve Uruguay gibi üye olmayan ülkelerin katkılarıyla müzakere edilmiştir. 

Sözleşme Avrupa Birliği hukuku ve özellikle Avrupa Birliği Yapay Zekâ Yasası ile uyumlu olduğu için[4] uluslararası düzeyde etkin sonuçlar doğurması beklenir. 

Sözleşme, aralarında üç Avrupa Konseyi ülkesinin de bulunduğu en az beş imzacı ülke tarafından onaylandıktan sonra yürürlüğe girecektir. Sözleşme küresel katılıma açık olduğundan, geniş bir uygulama alanı olacağı öngörülür.

Sonuç

Yapay Zekâ Çerçeve Sözleşmesi, yapay zekâ sistemlerinin etik gelişimi ve dağıtımı için küresel bir çerçeve oluşturmaya yönelik önemli bir adımdır. İnsan hakları, demokrasi ve hukukun üstünlüğüne odaklanan Sözleşme, yapay zekâ ile artması gündeme gelen ayrımcılık, şeffaflık ve hesap verme eksikliği, veri güvenliği ihlalleri ve benzeri endişeleri azaltmayı hedefler. Hem kamu hem de özel sektör aktörlerini kapsayan Sözleşme, yapay zekânın sorumluluk bilinciyle geliştirilmesini ve devletlerin bunun kontrolünde rol almasını sağlar.

Sözleşme yapay zekânın geleceğine ve teknolojik gelişmelere yön verirken temel insan haklarına saygının korunması için uluslararası alanda atılan önemli adımlardan biridir.

Kaynakça

Bu makalenin tüm hakları saklıdır. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın bu makale kullanılamaz, çoğaltılamaz, kopyalanamaz, yayımlanamaz, dağıtılamaz veya başka bir suretle yayılamaz. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın oluşturulan içerikler takip edilmekte olup, hak ihlalinin tespiti halinde yasal yollara başvurulacaktır.

Diğer İçerikler

Avrupa Birliği Yapay Zekâ Yasası’nın Türkiye’deki Aktörlere Yansımaları
Hukuk Postası
Avrupa Birliği Yapay Zekâ Yasası’nın Türkiye’deki Aktörlere Yansımaları

"Brüksel Etkisi", Avrupa Birliği ("AB") düzenlemelerinin küresel olarak standartları etkilemesi veya belirlemesi olgusunu ifade etmektedir. Nitekim AB önemli bir pazar niteliğinde olduğundan, küresel düzeyde faaliyet gösteren şirketler genellikle birden fazla, farklı yerel yasalara uymak yerine tüm faaliyetlerinde AB...

Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ 31.08.2024
Anayasa Mahkemesi’nin 5651 sayılı İnternet Kanunu’nun Bazı Hükümlerine İlişkin İptal Kararı
Hukuk Postası
Anayasa Mahkemesi’nin 5651 sayılı İnternet Kanunu’nun Bazı Hükümlerine İlişkin İptal Kararı

Anayasa Mahkemesi (“AYM”), 10 Ocak 2024 tarihli ve 32425 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 11.10.2023 tarihli ve 2020/76 E., 2023/172 K. sayılı kararı ile (“Karar”) 7253 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun’da...

Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ 29.02.2024
Yapay Zekâ Yasası Avrupa Parlamentosu Tarafından Kabul Edildi
Hukuk Postası
Yapay Zekâ Yasası Avrupa Parlamentosu Tarafından Kabul Edildi

Tüm zamanların ilk “Yapay Zekâ Yasası” olarak nitelendirilen ve özellikle ChatGPT, Bard ve Midjourney gibi araçları doğrudan etkileyen kural ve düzenlemeler içeren yasa Avrupa Parlamentosu tarafından 14 Haziran 2023 tarihinde gerçekleşen nihai oylamada oyçokluğuyla kabul edildi. Böylece Avrupa Parlamentosu...

Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ 31.07.2023
Sosyal Ağ Sağlayıcıları Hakkında Son Gelişmeler
Hukuk Postası
Sosyal Ağ Sağlayıcıları Hakkında Son Gelişmeler

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu (“BTK”) 28.03.2023 tarihli ve 2023/DK-İD/119 sayılı kararı ile Sosyal Ağ Sağlayıcı Usul ve Esasları’nı (“Usul ve Esaslar”) kabul etti. Anılan karar, 01.04.2023 tarihli Resmî Gazete’de yayımlandı ve yayımı tarihinde yürürlüğe girdi. 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların...

Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ 31.07.2023
ChatGPT: Hak İhlalleri ile Teknolojik Gelişmeler Arasında Gri Alan
Hukuk Postası
ChatGPT: Hak İhlalleri ile Teknolojik Gelişmeler Arasında Gri Alan

ChatGPT, OpenAI tarafından geliştirilen büyük dil modelidir. İnsan diline yakın seviyede metin üretmek için derin öğrenme teknikleri ve yapay sinir ağlarına dayanan bir yapay zeka sistemidir. Uzun metinler hazırlayıp sohbet havasında sorulan soruları cevaplayabilen ChatGPT kimi hallerde verdiği cevaplardaki...

Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ 30.04.2023
Sosyal Ağ Platformları Yeni Düzenlemelere Uyum Sağladı mı?
Hukuk Postası
Sosyal Ağ Platformları Yeni Düzenlemelere Uyum Sağladı mı?
Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ Ocak 2021
Sosyal Medya Düzenlemesi ile Neler Getirildi?
Hukuk Postası
Sosyal Medya Düzenlemesi ile Neler Getirildi?
Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ Ağustos 2020
5651 Sayılı Kanun Kapsamında İnternet Aktörleri
Hukuk Postası
5651 Sayılı Kanun Kapsamında İnternet Aktörleri
Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ Haziran 2020

Yaratıcı hukuk çözümleri için iletişime geçin.