Yapay Zekâ Yasası Avrupa Parlamentosu Tarafından Kabul Edildi

31.07.2023 Sevgi Ünsal Özden

Giriş

Tüm zamanların ilk “Yapay Zekâ Yasası” olarak nitelendirilen ve özellikle ChatGPT, Bard ve Midjourney gibi araçları doğrudan etkileyen kural ve düzenlemeler içeren yasa Avrupa Parlamentosu tarafından 14 Haziran 2023 tarihinde gerçekleşen nihai oylamada oyçokluğuyla kabul edildi.[1] Böylece Avrupa Parlamentosu, son dönemde gündemden hiç düşmeyen yapay zekâ uygulamaları için dönüm noktası olabilecek bir düzenlemenin adımlarını resmi olarak atmış oldu. Bu aşamayı takiben Avrupa Birliği Bakanlar Konseyi, Avrupa Komisyonu ve Avrupa Parlamentosu arasındaki üçlü müzakereler devam edecek olup ve müzakerelerin 2023 yılının sonlarına doğru sonuçlandırılması öngörülmektedir. Bu nedenle, söz konusu yasal düzenlemenin 2024 yılından itibaren yürürlüğe girmesi beklenmektedir.

Bu makalede dünyadaki ilk yapay zekâ düzenlemesi olarak adlandırılan yasanın önem arz eden hükümlerine mercek tutularak öngörülen kural ve düzenlemelerin şirketlere yansıması ele alınacaktır.

Yapay Zekâ Yasası Avrupa Parlamentosu Tarafından Kabul Edildi
% 0

Yapay Zekâ Yasasının Kapsamı

Avrupa Parlamentosu internet sitesinde yapılan açıklamaya[2] göre, gelecekteki yapay zekâ sistemlerine de uygulanabilecek nitelikte tek tip bir tanım[3] oluşturma isteğiyle hareket eden Parlamento’nun önceliği Avrupa Birliği’nde (“AB”) kullanılan yapay zekâ sistemlerinin güvenli, şeffaf, izlenebilir olmasını ve temel hak ve özgürlüklerin korunmasını sağlamaktır. Ayrıca Parlamento yapay zekâ yatırımlarını ve yeniliklerini teşvik etmeyi, yönetişim ve uygulamayı geliştirmeyi amaçlamakta ve yapay zekâ için tek bir AB pazarını teşvik etmektedir. Bu doğrultuda Parlamento kabul ettiği metinde, risk temelli bir yaklaşım benimseyerek kabul edilemez risk oluşturan yapay zekâ uygulamalarını yasaklamayı tercih etmiş ve yüksek riskli kullanım durumları için ise sıkı kurallar belirlemiştir.

Söz konusu yasa, AB’de yerleşik olup olmadığına bakılmaksızın Birlik içerisinde yapay zekâ sistemlerini piyasaya süren veya hizmete sunan sağlayıcılar, Birlik içerisinde yerleşik yapay zekâ sistemi dağıtıcıları, bazı kriterlerin sağlanması halinde yapay zekâ sistemlerinin ithalatçıları ve distribütörleri ile üreticiler açısından uygulama alanı bulacaktır. Yasanın kapsamı geniş tutularak yapay zekâ sistemleri tarafından üretilen bir çıktının AB içerisinde kullanılması halinde, AB sınırları dışında (örneğin Türkiye’de) bulunan yapay zekâ sistem sağlayıcılarının da mevzuata tabi olacağı düzenlenmiştir. Dolayısıyla, yasanın dünya çapında birçok paydaşı etkileyen küresel bir etkisi olacağı görülür.

Buna karşılık, temel hak ve özgürlüklerin korunmasına ilişkin yeterli ve uygun güvencelerin sağlanması halinde, AB dışında yerleşik kamu kurum ve kuruluşları ve uluslararası organizasyonların AB üye devletleri ya da Birlik ile adli iş birliği için imzaladığı uluslararası anlaşmalar çerçevesinde yapay zekâ sistemlerinin kullanılması ise kapsam dışında tutulmuştur. Yasanın kapsamı dikkate alındığında en çok etkilenecek tarafların OpenAI, Google ve Microsoft gibi teknoloji şirketleri olduğu ortadadır.

Yasa metninde gizlilik konusunda bazı düzenlemelere işaret edilerek kişisel verilerin korunması, mahremiyet ve iletişimin gizliliğine dair AB hukukunun, yapay zekâ düzenlemeleriyle bağlantılı olarak kişisel veri işlenen tüm süreçlere uygulanacağı da vurgulanmaktadır.

Yasa Neler Öngörüyor?

Yapay Zekâ Yasası genel hatlarıyla incelendiğinde, Parlamentonun dört temel risk kategorisine (düşük, sınırlı, yüksek ve kabul edilemez) dayanan bir sistematik oluşturduğu, yapay zekadan kaynaklanan risk düzeyine bağlı olarak yapay zekâ modellerinin geliştirilmesi, kullanımı ithalatı, dağıtımı veya üretiminde rol alan tüm tarafların sorumlu olacağı birtakım kurallar belirlediği görülür. Yüksek risk olarak sınıflandırılan sistemler, bireylerin sağlığına, güvenliğine veya temel hak ve özgürlüklerine önemli ölçüde zarar verme potansiyeli taşıyan sistemler olup kabul edilemez risk kapsamında ise bilinçaltı teknikleri ve biyometrik tanımlama kullanan uygulamalar listelenmiştir.

Parlamento tarafından onaylanan yasa metninde, spam filtreleri ve video oyunları minimum riskli yapay zekâ olarak kabul edilirken robotik cerrahi ve sürücüsüz araçlar yüksek riskli yapay zekâ olarak kategorize edilerek sıkı kurallara tabi tutulmuştur. Buna karşılık, bilinçaltı teknikleri, gerçek zamanlı biyometrik sınıflandırma, sosyal puanlama, önleyici kolluk, tahmine dayalı polislik, internete bağlı yüz tanıma veri tabanları ve duygu tanıma yazılımlarının kolluk kuvvetleri, sınır yönetimi, işyeri ve eğitimde yasaklanması öngörülmüştür. Dolayısıyla, yasanın yürürlüğe girmesiyle birlikte kamusal alanlarda akıllı kameralar aracılığıyla yapılan yüz tanıma uygulamalarının yasaklanacağı sonucuna varılabilir. Bankaların internet sitelerindeki sohbet robotları ise sınırlı riskli olarak kabul edilerek özel olarak şeffaflık yükümlülüklerine uymakla yükümlü kılınmıştır.

Madde 6 uyarınca, bir ürünün güvenlik bileşeni olarak kullanılması amaçlanıyorsa veya Ek-2’de listelenen[4] AB uyum mevzuatı kapsamındaysa ve sağlık ve güvenlik riskleriyle ilgili bir üçüncü taraf uygunluk değerlendirmesinden geçmesi gerekiyorsa, bu sistem yüksek riskli olarak kabul edilecektir. Ek-3’te ise, gerçek kişilerin sağlık, güvenlik veya temel haklarına önemli ölçüde zarar verme riski oluşturmaları halinde yüksek riskli olarak kabul edilen 8 kullanım durumu listelenmektedir. Bu listede biyometrik tabanlı sistemler, mesleki eğitim sistemleri, istihdamı ve çalışan yönetimini etkileyen sistemler, kolluk kuvvetlerinde kullanılan sistemler, göç, iltica ve sınır kontrol yönetiminde kullanılan sistemler ve adalet ve demokratik süreçlerin idaresinde kullanılan sistemler yer alır. Bu doğrultuda, örneğin, işe alım veya seçim için kullanılması amaçlanan sistemler, mülakat veya testlerdeki performansı değerlendirmek için kullanılan sistemler ve başvuruları elemek veya filtrelemek ya da test veya mülakatlarda adayları değerlendirmek için kullanılan sistemlerin yanı sıra davranış veya kişisel özelliklere dayalı olarak terfi, fesih ve görev tahsisi hakkında karar vermek için kullanılan sistemler ile performans ve davranışı izlemek ve değerlendirmek için kullanılan sistemler yüksek riskli olarak kabul edilecektir.

Yukarıda verilen örnekte olduğu gibi yüksek riskli olarak kabul edilecek sistemler için öngörülen yükümlülükler sistemle ilişkili kuruluşun türüne göre değişmekle birlikte temelde uyulması gereken 7 yükümlülük olduğu söylenebilir: (i) Risk yönetim sistemi kurulmalıdır; (ii) veri yönetişimi uygulamaları oluşturulmalıdır; (iii) sistem piyasaya sürülmeden önce gerekli teknik belgeler hazırlanmalıdır; (iv) kayıt tutma kolaylaştırılmalıdır; (v) sistem şeffaflığa (kullanıcılara bilgi sağlanmasına) izin verecek şekilde geliştirilmelidir; (vi) sağlık, güvenlik veya temel haklara yönelik riskleri önlemek veya en aza indirmek için uygun insan gözetimine izin verecek tasarım yapılmalıdır; (vii) sistemin yaşam döngüsü boyunca uygun bir siber güvenlik seviyesi kurgulanmalıdır. Yüksek riskli sistemlerin ayrıca bir uygunluk değerlendirmesinden (conformity assessment) geçmeleri gerekir. Bu değerlendirmenin söz konusu model piyasaya sürülmeden önce tamamlanması ve bahse konu modellerin ayrıca oluşturulacak bir AB veri tabanına kaydedilmesi gerekir.

Hangi risk grubu kapsamına girdiğine bakılmaksızın tüm yapay zekâ modellerinin uygulayıcıları için, yapay zekâ ile ilgili Davranış Kurallarını (Code of Conduct) uygulaması tavsiye edilmektedir.

Yasa Kapsamındaki Şirketler Ne Yapmalıdır?

Yapay Zekâ Yasası uyarınca, kapsamda olduğunu değerlendiren kurumlar ve şirketler öncelikle geliştirdikleri veya piyasaya sürmüş oldukları yapay zekâ modelleri olup olmadığını ya da bu kapsamda nitelendirilebilecek bir ürünü üçüncü taraf bir sağlayıcıdan tedarik edip etmediklerini değerlendirmeli ve tanımladıkları yapay zekâ modellerini bir model havuzunda listelemelidir. Oluşturulacak bu envanter ile birlikte yapay zekâ modellerinin amacı, nitelikleri ve yetenekleri netleştirilmelidir.

Yasa metninde yer alan tanımlardan hareketle bir yapay zekâ sağlayıcısı, kullanıcısı, ithalatçısı, dağıtıcısı pozisyonunda kabul edilecek taraflar, tabii oldukları kural ve yükümlülükleri gözden geçirmeli ve bu kurallarla uyumlu olduğundan emin olmalıdır. Uyumu ve uyumun sürekliliğini sağlamak için farkındalığı artırmalı ve bilinçlendirme çalışmaları yapmalı, yapay zekâ sistemleri ile ilişkili riskleri değerlendirmeli, sorumlulukları tespit etmeli, Yapay Zekâ Yasasına uyum için resmi bir yönetişim sistemi oluşturmalı ve yükümlülüklerinin ifası için gerekli altyapıyı oluşturmalıdır.

Yaptırımlar

Yapay Zekâ Yasasında öngörülen kural ve yükümlülüklere aykırılık halinde uygulanabilecek yaptırımlar sektör aktörleri açısından ciddi sonuçlar doğurabilecek niteliktedir. Zira, yasada ihlalin büyüklüğüne bağlı olarak 10 milyon ila 40 milyon Euro ya da yıllık global cironun %2’si ila %7’si arasında değişen oranda para cezaları öngörülmektedir. Bu nedenle, yapay zekâ sistemlerinin üretiminden dağıtımına kadar rol alan tüm paydaşların sorumlu olduğu kuralları gözden geçirmesi ve yasaya tam uyum sağlama amacıyla gerekli adımları atması önem arz etmektedir.

Sonuç

Yapay zekâ sistemleri dünyamızı tahmin edilemez ve geriye dönülemez şekilde dönüştürmeye devam etmektedir. Kişiselleştirilmiş sağlık hizmetleri, sürücüsüz arabalar, sanal asistanlar ve sohbet robotları gibi pek çok yapay zekâ uygulaması günlük hayatlarımızın neredeyse vazgeçilmez birer parçası haline gelmiştir. Ancak yapay zekâ sistemlerinin bu denli hızlı yükselişi bireylerin temel hak ve özgürlüklerinin korunması noktasında birçok endişeye yol açmış ve hatta bazı kurumlar söz konusu endişeleri bertaraf edebilmek adına bu tarz sistem ve uygulamaları yasaklamayı tercih etmiştir.

Buna karşılık, yayımladığı Avrupa Veri Stratejisinde kendisini bir lider olarak tanımlayan AB yapay zekâ sistemlerine ilişkin tarihin ilk resmi yasal düzenlemesinin somut adımlarını atarak yapay zekâ modellerinin geliştiricilerini direkt olarak etkileyen katı bir rejim öngörmüştür. Her ne kadar söz konusu düzenleme henüz yürürlüğe girmemiş olsa da kapsam dahilindeki kuruluşların yasa metnini, haklarını, tabi oldukları kural ve yükümlülükleri incelemesi ve uyum sağlamak için şimdiden hazırlıklara başlaması gerektiği değerlendirilir.

Kaynakça

Bu makalenin tüm hakları saklıdır. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın bu makale kullanılamaz, çoğaltılamaz, kopyalanamaz, yayımlanamaz, dağıtılamaz veya başka bir suretle yayılamaz. Kaynak gösterilmeksizin veya Erdem & Erdem’in yazılı izni alınmaksızın oluşturulan içerikler takip edilmekte olup, hak ihlalinin tespiti halinde yasal yollara başvurulacaktır.

Diğer İçerikler

Yapay Zekâ Çerçeve Sözleşmesi
Hukuk Postası
Yapay Zekâ Çerçeve Sözleşmesi

Yapay Zekâ Çerçeve Sözleşmesi (Çerçeve Sözleşme), Avrupa Konseyi tarafından önerilen ve yakın zamanda imzaya açılan uluslararası bir anlaşmadır . Anılan sözleşme, yapay zekâ sistemlerinin tüm yaşam döngüsünü düzenleyen ilk uluslararası sözleşmedir. Çerçeve Sözleşme, yapay zekâ sistemlerinin insan hakları...

Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ 30.09.2024
Avrupa Birliği Yapay Zekâ Yasası’nın Türkiye’deki Aktörlere Yansımaları
Hukuk Postası
Avrupa Birliği Yapay Zekâ Yasası’nın Türkiye’deki Aktörlere Yansımaları

"Brüksel Etkisi", Avrupa Birliği ("AB") düzenlemelerinin küresel olarak standartları etkilemesi veya belirlemesi olgusunu ifade etmektedir. Nitekim AB önemli bir pazar niteliğinde olduğundan, küresel düzeyde faaliyet gösteren şirketler genellikle birden fazla, farklı yerel yasalara uymak yerine tüm faaliyetlerinde AB...

Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ 31.08.2024
Anayasa Mahkemesi’nin 5651 sayılı İnternet Kanunu’nun Bazı Hükümlerine İlişkin İptal Kararı
Hukuk Postası
Anayasa Mahkemesi’nin 5651 sayılı İnternet Kanunu’nun Bazı Hükümlerine İlişkin İptal Kararı

Anayasa Mahkemesi (“AYM”), 10 Ocak 2024 tarihli ve 32425 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 11.10.2023 tarihli ve 2020/76 E., 2023/172 K. sayılı kararı ile (“Karar”) 7253 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun’da...

Bilişim Hukuku ve Yapay Zekâ 29.02.2024

Yaratıcı hukuk çözümleri için iletişime geçin.